Eurepejskie Centrum Solidarności

Organizatorzy instytucji:
zwiń top

Newsletter ECS

Aktualności

Nauka na przyszłość

16.06.2014
fotka

Prezentacja projektów – efektów rocznej pracy, warsztaty ze świadkami historii, artystami, naukowcami i działaczami społecznymi, inspirujące do dalszej pracy i nowych przedsięwzięć, gra terenowa na obszarze postoczniowym, projekcja filmu „1989” – z takich elementów składało się podsumowanie pierwszej edycji Solidarnej Szkoły, wspólnego projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej i Europejskiego Centrum Solidarności. Do Gdańska przyjechali uczniowie i nauczyciele z czternastu, spośród stu polskich szkół, które w roku szkolnym 2013/2014 zainaugurowały projekt Solidarna Szkoła.

fot. Grzegorz Mehring / Archiwum ECS
Galeria zdjęć
 
Solidarna Szkoła to propozycja skierowana do uczniów, którzy pracując nad konkursowymi projektami poszerzają swoje obywatelskie kompetencje, stają się liderami szkolnej społeczności, angażują koleżanki i kolegów w działania wykraczające poza oświatową rutynę – opowiada Agnieszka Wichrowska, edukatorka z ECS, jedna z prowadzących piątkowe wydarzenia na konferencji Solidarnej Szkoły.

Solidarna Szkoła bazuje na idei całorocznej pracy, przeniesieniu wiedzy o historii polskiego ruchu Solidarność i tradycji polskiej samopomocy na konkretne działania odpowiadające wyzwaniom współczesności. Na przykład uczniowie z Zespołu Szkół im. gen. Sylwestra Kaliskiego w Górze stworzyli film o lokalnej działaczce opozycyjnej, pracują nad audycją poświęconą Radiu Solidarność, zorganizowali panel dyskusyjny pt. „Lata 80. w mojej pamięci” i przegląd piosenek opozycyjnych, włączyli się w akcję pomocową dla Ukrainy, działania Caritas i pokrewnych stowarzyszeń pomocowych. Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie zorganizowali – między innymi – projekt „Podaj dalej”, w ramach którego nawzajem uczyli się różnych umiejętności, od gotowania po matematykę.

Czternaście szkół ze stu, które brały udział w działaniach Solidarnej Szkoły, zaprezentowało się w Gdańsku podczas konferencji podsumowującej projekt. Konferencja była nie tylko szansą na publiczne przedstawienie swoich sukcesów, ale kolejną możliwością rozwoju dla młodzieży. W cyklu mini-warsztatów grupom zaoferowano możliwość rozmowy z wybitnymi ekspertami ze środowisk zawodowych.

Uczniowie sprawdzić się mogli w roli dziennikarzy, zadając pytania świadkom historii, Bogdanowi Lisowi i Bożenie Rybickiej-Grzywaczewskiej, uczestnikom sierpniowego strajku w Stoczni Gdańskiej. Bogdan Lis brał udział w obradach Okrągłego Stołu, Bożena Rybicka-Grzywaczewska jest współzałożycielką Ruchu Młodej Polski i współpracowała jako sekretarka z Lechem Wałęsą. Dodatkowo młodzież miała szansę porozmawiać z Małgorzatą Gorczewską, zaangażowaną w Ruch Młodej Polski, o tym, jak młodzież włączyła się w walkę o wolność.

Przy innych stolikach informowano jak robić projekty (w szkole i w późniejszej pracy zawodowej), wykorzystując różnorodne środki i metody pracy. O fotoreportażu, którym można pokazać ważne problemy społeczne mówili Maciej Kosycarz i Michał Szlaga. O tworzeniu profesjonalnej wystawy opowiadali eksperci, Konrad Knoch z ECS i Marta Wróblewska z Gdańskiej Galerii Miejskiej. Jak w projektach i wydarzeniach wykorzystać „historię mówioną” pokazywali Anna Miler i Marcin Owsiński, którzy spędzili wiele godzin słuchając relacji uczestników wydarzeń historycznych.

Rozmawiano też z Pawłem Buczyńskim i Aleksandrą Sadowską, działaczami społecznymi, o fenomenie ruchu Solidarność mówili słynny socjolog Ireneusz Krzemiński i filozof Jacek Kołtan z Wydziału Myśli Społecznej ECS. O praktycznym wymiarze działalności solidarnościowych na przykładzie wsparcia dla Ukrainy mówili Marta Koval i Taras Kubrak – członkowie Stowarzyszenia Ukraińców w Polsce.

Dwa stoliki miały specjalnych gości. Danuta Kobzdej i Łukasz Darski pomagali rozstrzygnąć uczniom, czy historia może stać się pasją, a z Janiną Ochojską i Alicją Pacewicz młodzież zastanawiała się, jak zaangażowanie w szkolne projekty pomoże jej stać się liderami społeczności lokalnej.

Dzięki formule kameralnych, krótkich spotkań więcej osób aktywnie uczestniczy w prezentacji, uczestnicy chętniej zadają pytania, a także organizatorzy i eksperci mają szansę poznać lepiej uczestników, poznać ich doświadczenia i poglądy – wyjaśnia Agnieszka Wichrowska.

Projekt Solidarna Szkoła będzie kontynuowany także w kolejnych latach szkolnych. Od Europejskiego Centrum Solidarności i Centrum Edukacji Obywatelskiej szkoły uczestniczące w projekcie otrzymują pomoc merytoryczną – materiały źródłowe i scenariusze zajęć. Uczniowie mogą też brać udział w organizowanych przez CEO internetowych festiwalach i lekcjach prowadzonych na odległość przy użyciu komunikatorów internetowych.

© Copyright by ECS - Europejskie Centrum Solidarności, 2012 Projekt i wykonanie: www.br-design.pl